Motorik

Dagplejere har styr på motorikken

Udvikling af børnenes motorik er en af de ting, der bl.a. bliver arbejdet med i dagplejen. Til det arbejde får dagplejerne hjælp fra dagplejepædagogerne.

Mudder fra hue til støvlespids er ikke noget særsyn, når dagplejerne Dina Svendsen og Heidi Clausen har deres børn med i skoven. Børnene må gerne blive snavsede, for de skal ud at tumle, trille, kravle og opleve verden med alle sanser. Det stimulerer nemlig deres motoriske udvikling. »Jeg har altid leget meget i skoven med børnene. Efter at jeg har fået ekstra fokus på motorikken, ved jeg hvorfor, det er godt for dem,« siger Heidi Clausen.

Gør en forskel
»Vores arbejde er jo ofte usynligt. Men her kan vi gøre en forskel for et barn, der har behov for motorisk træning, og resultatet kan ses helt konkret, for når vi tester barnet, kan vi se fremskridt, og det opleves virkelig som et rygklap,« smiler Heidi Clausen. Hun har et barn med motoriske problemer i sin lille flok, nemlig 2-årige Lucas.

Hjælp til Lucas
»Lucas har lav muskeltonus, hvilket betyder, at alle bevægelser er hårdere at udføre for ham end for os andre. Da han var ti måneder, lå han fladt på ryggen og vendte sig næsten ikke,« siger hun. En sundhedsplejerske og en dagplejepædagog, der blev uddannet motorikvejledere i forbindelse med projektet, testede Lucas og lagde et træningsprogram for ham.

Daglig træning
Allerede efter et par uger var han mere aktiv, og efter fire-fem måneder gik han. I dag er hans motorik næsten alderssvarende. Heidi Clausen træner stadig Lucas hver dag. Det såkaldte Labyrintsans stimuleres fx på en stor bold i motorikgyngen eller på en drejende kontorstol.
»Jeg gør det til en hyggestund, hvor alle børnene deltager: Vi sætter god musik på, og så får de rulleture hen over bolden,« fortæller Heidi Clausen.

 

Pædagogik

Børneforskeren

Pædagogik og mad